متن انگلیسی با ترجمه فارسی حقوق ـ احکام ایدز در حقوق خانواده، مسئولیت مدنی و حجر

متن انگلیسی با ترجمه فارسی حقوق ـ احکام ایدز در حقوق خانواده، مسئولیت مدنی و حجر

 

 

AIDS or Acquired Immune Deficiency Syndrome is one of developing crises in the world and also one of material problems that our country is dealing with. This is a modern and fatal disease that due to its individual characteristics raised some issues in different fields such as legal profession and Islamic jurisprudence. In the context of family rights some issues like matrimony, sexual pleasure right, procreation right, abortion and revocation of matrimony will be addressed. Based on Islamic (Imamieh) jurisprudence and taking into consideration that the matrimony is an incontrovertible and civil right of all persons, it can be understood that AIDS wouldn't exterminate matrimony rights. Because one of ways for developing AIDS disease is through having sexual intercourse therefore the infected would be deprived of his/her right to have sexual pleasure. Given existing law for the abortion treatment, these patients are not prevented from having necessary rights for the act of producing their own offspring. Other discussion in this context refers to abortion of infected mothers afflicted with HIV virus in which the abortion is justified on the condition that infant is before the stage in which spirit is insufflated into the infant's body or life and health of mother is threatened or her pregnancy leads to abortion or transmission of the disease to infant is probable. The other issue pertains to the divorce and revocation of matrimony. Regarding to extensively clinical impression of AIDS disease and with relation to the fact that this illness has far reaching lethality and malignancy effects than those mentioned in matrimony contract in its revocation segment, accordingly in the case in which either one of two spouses are infected with this virus the other side can ex parte revoke the marriage contract. When it comes to prohibition based on Islamic (Imamieh) jurisprudence, sheer existence of an impending death for this disease can't be interpreted as a convincing reason for prohibition of patients infected with this virus. As for civil liability it should be noted that on the condition that carriers of this disease are individual persons, their responsibilities will be based on default but if this disease is carried by blood transfusion organizations or institutions accountable for preparation and distribution of blood products – regarding the fact that they are committed to fulfill their obligations based on current regulations - their liability will be generic.

 

 

بیماری ایدز، از بحران­های رو به گسترش در دنیا و از معضلات مهم کشور ما محسوب می­شود. این بیماری از امراض مهلک و نوپیدایی است که ویژگی­های خاص آن، باعث شده است که در آن، مسائلی در حوزه­های مختلف، از جمله فقه و حقوق مطرح شود. در حوزه­ حقوق خانواده مسأله­ی ازدواج، حق تمتع جنسی، حق تولید نسل، سقط جنین و فسخ نکاح مطرح می­شود. براساس فقه امامیه و با عنایت به اینکه ازدواج از جمله حقوق مدنی مسلم شناخته شده برای تمامی افراد است، می­توان دریافت که ایدز، حق ازدواج را از بین نمی­برد. در خصوص مسأله تمتع جنسی، باید گفت با توجه به اینکه، یکی از راه­های سرایت بیماری ایدز، ارتباط جنسی است لذا حق مذکور از مبتلایان به ایدز، سلب شده است. در رابطه با حق تولید نسل با عنایت به ماده واحده قانون سقط درمانی، این حق از مبتلایان به ایدز سلب نشده است. بحث بعدی که در این حوزه مطرح می­شود مربوط به سقط جنین در خصوص مادر مبتلا به ایدز است که در صورتی که جنین در مرحله­ی قبل از ولوج روح باشد و جان یا سلامت مادر متوقف یا منجر به سقط شود و یا در فرضی که انتقال بیماری به جنین قطعی باشد، سقط جنین جایز است و در نهایت مسأله­ی دیگری که در این حوزه، شایستگی مطرح شدن را دارد، فسخ نکاح است. با عنایت به تظاهرات بالینی گسترده بیماری ایدز و با توجه به اینکه این بیماری از عیوب و بیماری­های مجوز فسخ نکاح، زیانبارتر و خطرناک­تر است لذا در فرض ابتلای هر یک از زوجین، طرف سالم می­تواند عقد نکاح را فسخ کند. در باب حجر، براساس ادله­ی معتبر فقه امامیه، صرف ویژگی"مشرف به موت" بودن بیماری، نمی­تواند دلیلی برای محجوریت مبتلایان به ایدز باشد. در نهایت در حوزه مسئولیت مدنی، باید گفت در صورتی که ناقلان این بیماری، افراد باشند مسئولیت آن­ها مبتنی بر تقصیر است ولی درفرضی که انتقال بیماری، توسط سازمان انتقال خون یا مراکزی که وظیفه تهیه و ارائه خون را بر عهده دارند، صورت گرفته باشد، با توجه به اینکه بر اساس مقررات، تعهد به نتیجه دارند، مسئولیت آن­ها نوعی است.

 

تماس باما

آدرس : تهران - جنت آباد جنوبی - خیابان پنجم – پلاک47

 شماره تلفن : 02144648626

 شماره تلفن : 02144648681

شماره همراه : 09129227837

تماس با وایبر هم مقدرو می باشدپست الکترونیک : Daneshjoonline1@Gmail.com

/ 0 نظر / 16 بازدید